Hoidettu perinnemaisema: Häntälän notko Somerolla (kuvan lähde) |
Laidunnuksen tai
kaskenpolton jäljet voivat näkyä maisemassa ja maaperässä
vuosisatoja maankäytön tapojen muuttumisen jälkeenkin vaikkapa
kiviröykkiöinä tai hiilikerrostumina. Nykyinen kasvilajisto voi
kertoa paljon ihmisen muinaisesta toiminnasta jossain tietyssä
paikassa. Maanpinnan alapuolella maankäytön historia säilyy myös
niittykasvien siemenpankkien muodossa. Näin tuo historia on
herätettävissä jälleen henkiin raivaamalla kasvupaikkoja
entisajan lajistolle suotuisiksi.
Niityt ja
metsälaitumet liittyivät olennaisena osana varhaiseen
maanviljelykulttuuriin. Lihan tai maidon tuotantoa tärkeämpi syy
karjanpidolle oli pitkään karjan tuottama lanta, jolla pidettiin
jatkuvassa viljelyssä olleet ns. rintapellot kasvukunnossa. Talvisin
kompostoituva lanta myös lämmitti ihmisten ja eläinten
yhteisasumukset. Kompostoitumista edistettiin sekoittamalla lantaan
havu- ja oksasilppua ns. hakotarhaksi. Ennen pellolle ajoa lantaan
sekoitettiin vielä mutaa ja turvetta maan parantamiseksi.
Ennen raudoitetun
auran käyttöönottoa keskiajan alussa oli jatkuva viljely
mahdollista vain harvalukuisilla hieta- tai hiesupitoisilla mailla.
Laiduntaminen oli siis järkevää maankäyttöä, sillä siten
saatiin otettua maatalouden käyttöön ravinteet myös esimerkiksi
rikkailta savimailta, jotka eivät olleet raivattavissa pelloiksi
silloisella teknologialla. Laidunkauden ulkopuolista ruokintaa varten
karjalle kerättiin luonnonniityiltä ja lehtimetsistä
ihmisravinnoksi kelpaamatonta heinää ja puiden lehtiä eli
lehdeksiä. Laidunten ja niittyjen yhteispinta-ala olikin aina
teollisen maanviljelyn kynnykselle asti moninkertainen viljeltyyn
peltoalaan verrattuna.
Toinen tapa
hyödyntää metsämaita perinteisessä maataloudessa oli
kaskenpoltto. Metsäteollisuuden nousun myötä 1800-luvulla alettiin
kaskikulttuuria demonisoida: sitä pidettiin primitiivisenä
viljelykäytäntönä ja ”metsän tuhlaamisena”. Kaskeamista
harjoitettiin kuitenkin vuosisatoja nimenomaan peltoviljelyn rinnalla
täydentävänä maankäytön tapana. Poltettavaksi otettiin
kynnettäväksi kelpaamattomia vaikeakulkuisia metsäaloja kauempana
asutuksesta ja niille kylvettiin juuri tähän viljelytapaan
sopeutuneita kasveja, kuten kaskiruista ja -naurista. Muutaman vuoden
jälkeen alojen annettiin taas metsittyä, jolloin niille kasvoi
usein lehtipuita, joista voitiin puolestaan kerätä lehdeksiä.
Joistain kaskimaista taas tuli hyviä laidunmaita. Näin kertaalleen
poltettu metsä saattoi tuottaa erilaista satoa vuosikymmeniä
eteenpäin.
Perinteisen
maankäytön muodot syntyivät pyrkimyksestä hyödyntää
paikalliset luonnonresurssit mahdollisimman tehokkaasti tuolloin
käytössä olleella teknologialla. Talo, pellot, niityt, laitumet ja
kaskimaat muodostivat kokonaisuuden, jonka osat tukivat ja ruokkivat
toisiaan. Entisajan talonpoikahan eli luontaisessa
”kiertotaloudessa”, jossa hänellä ei yksinkertaisesti ollut
varaa jättää resursseja hyödyntämättä ja ravinteita
kierrättämättä.
Lampaita hoitamassa maisemaa Husössä (kuvan lähde) |
Perinnemaisema on
konkreettinen linkki tähän entisajan kulttuuriin. Elävänä
luonnonympäristönä se tarjoaa nykyihmiselle toisenlaisen
kokemuksen historiasta kuin museoesine tai vanha rakennus, jonka
yhteys sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen on usein katkennut jo
ajat sitten. Perinnemaiseman tunnistaminen ja inventointi antaa myös
mahdollisuuden palauttaa käytäntöön siihen liittyviä vanhoja
maankäytön muotoja. Kenties niillä on oleva meille vielä muutakin
annettavaa kuin historiallisia arvoja.
Lähteet
Kuisma, J. 1997.
Tuli leivän antaa – Suomen ekohistoria. Jyväskylä: Gummerus.
Seppälä, S.-L.
2006. Perinnemaisemien yhteys varhaiseen asutus- ja
maankäyttöhistoriaan. Suomen ympäristö I/2006.
Ympäristöministeriö.
Vuorela, T. 1975.
Suomalainen kansankulttuuri. Porvoo: WSOY.
Maaperä on aina kaikkien asioiden taustana, vaikka välillä unohdamme sitä tyystin. Nostit näin hyvin esille tärkeä asia. Kuten mainitset niin resurssien tehokas hyödyntäminen olivat ennen vanhaa A ja O. Kun tunnemme maaperää ja osamme tehdä havaintoja geomorfologiasta, voimme myös olettaa mikä kasvi kasvaa missä. Tätä osasivat esi-isiemme ja -äitiemme hyvin kun olivat metsästäjieä-keräilijöitä. Niiden hämmästys olisi iso, jos ne nykyään näkisi meitä etsimässä metsistä / niityiltä milloin-mitäkin aivan väärissä paikoissa.
VastaaPoista